Wednesday 11 November 2015

Buku :)

Bismillah...

Bila kemas rumah, susah sangat nak habis dalam masa sehari. Sejam apatah lagi. Mana tak nya.....

- Bukak 1 kotak, penuh buku sekolah rendah. Belek satu satu. Tengok tulisan, contengan hasil kreativiti masing masing. Tergelak sorang sorang.....dua jam....baru habis 1 kotak

Buku darjah enam

- Bukak kotak kedua. Ehh majalah sekolah menengah. Fuyyooo kita dh belajar banyak hadis rupanya. Perghh tafsir, tauhid, sirah...banyak rupanya dah belajar. Asal rasa tak tau apa apa nihhh? T___T

- Bukak kotak ketiga. Penuh buku nota mak saya. 1977, 1979...nota tentang risalah ta'lim, asas manhaj.. Bukan main banyak. Nota bahasa arab pun ada ! Haha yang lawaknya bila mak saya cakap 'ehh mama ada belajar bahasa arab rupanya. Stage 4. Tinggi tuuuu' haha. Saya ni yang dok tengok nota-nota mak yang memang mengalahkan nota saya terus cakap dekat mak 'hmmm kalau gini la gayanya, mama ni dah sampai level penceramah, ustazah gamaknya'. Senyum simpul masing masing. Dan terkeluar jugak....'bhahahaha'....

Nota mak saya dulu kala

- Cerita tentang ayah saya. Fuhhh.. Kalah semua orang. Kalau cerita tentang buku ayah saya, memang tak habis la menulis. Berkotak kotak kotak. Cakap kat mak 'hah ni Ayah ni haaaa. Kalau cakap masih seciput ilmu, tak tau la nak cakap apa'. Hari tu mengemas nak alihkan almari yang besar penuh dengan buku. Sampai roboh la almari tu. Over loaded. Ilmu tu.

- Tapi saya sedih. Bila teringat peribahasa. Ilmu didada, bukannya dibuku.

- Saya nak mula balik membaca seberapa banyak ilmu yang pernah saya belajar. Dan insyaAllah saya akan cuba mengamalkannya.

- Doakan.

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment