Friday 3 June 2011

so-called muslim

In The Name Of Allah
The Almighty, The Wise

Zaman ini, hampir setiap hari kita mendengar berita tentang pembunuhan,  rompakan, kecurian,  penukaran jantina, minum arak, zina, buang anak. Apabila diselidik dan diamati,kebanyakan pelakunya adalah orang melayu ! islam !

Kemana perginya imanmu wahai umat islam ?
Kemana hilangnya sifat kasih-sayangmu wahai manusia ?
Kenapa lenyap sifat ihsanmu wahai hamba Allah ?
Rasulullah s.a.w bersabda, " Aku tinggalkan kepada kamu 2 perkara, kamu tidak akan sesat selama-lamanya selagi mana kamu berpegang dengan keduanya, iaitu Al-Quran dan Sunnahku ". Mari kita renung sebentar, sanggupkah kita mengaku umat nabi muhammad s.a.w sedangkan Al-Quran dan Hadith jarang sekali dibaca.Cuba muhasabah kembali selama kita hidup didunia ini, daripada beribu-ribu hadith,berapa banyakkah hadith yang telah kita hafal?sampaikah 5 hadith,atau mungkin 10. Cuba tanya diri sendiri selama saya baca quran, apakah pengajaran yang saya dapat dari membacanya?



Afalaa yatadabbarunal quran. Ramai dikalangan kita, apabila ditanya pernahkah kamu khatam al-quran? Jawapan yang diberi mungkin
--> ada lah dalam 2 @ 3 kali
--> kali ini masuk yang ke-6
--> dah 10 kali
--> dah banyak sangat dah, sampai tak terkira
Benar ! tidak dapat dinafikan ramai orang telah khatam membaca al-quran, tetapi persoalannya adakah kita faham apa yang kita baca? Apa yang al-quran ceritakan dan sampaikan kepadamu wahai sahabat? inilah yang dinamakan dengan tadabbur quran. Kita perlu memahami dan menghayati makna isi kandung al-quran itu sendiri.

Saya yakin sekiranya semua orang melayu, islam faham akan isi kandungan al-quran, pasti mereka akan rasa gerun dan cepat-cepat meninggalkan segala perbuatan yang mengundang kepada dosa. Ingatlah wahai sahabat, dunia ini tidak lain dan tidak bukan hanyalah tempat persinggahan dan ujian semata-mata. Hadapilah segala cabaran dan rintangan dengan hati yang cekal. Gali dan carilah seberapa banyak mungkin amalan yang dapat menjadi bekalan untuk kita diakhirat kelak. Moga kita sentiasa dibawah lembayung mardhatillah.

YOU CALL YOUR SELF A MUSLIM BUT DO YOU ACT & PRACTICE LIKE ONE ?

~ Tepuk dada tanya iman :)
~ jom pakat baca tafsir al-quran

Al-Faqirah ila rabbi

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment