Saturday 4 October 2014

penat bin lelah

Assalamualaikum W.B.T

Mentally tired tiga kali lebih dahsyat berbanding physically tired.

Siapa setuju sila kenyitkan mata ;)

Saya tersangat sangat setuju dengan satu statement yang dicipta oleh diri saya sendiri.

Lets recall back....sewaktu zaman belajar

Pernah tak kamu belajar belajar buat assignment belajar lagi hafal ingat semua key word yang penting, sampai satu tahap semua yang kamu baca tak mampu diserap oleh otak dan menyebabkan kamu penat dan mengantuk dan tidur sehari suntuk?

Hah. Itulah mentally tired. Kesannya pada otak dan juga tubuh badan. Kalau physically tired, hanya tubuh badan saja letih. Otak masih boleh berfikir dengan waras. Tapi sebaliknya, mentally tired menyebabkan mental dan fizikal low bat. Bateri sudah lemah tahap tersemput-semput.

Dulu pernah tanam prinsip bekerja...
---> Kononnya bila dah jejak kaki kat rumah nak lupakan semua hal ehwal kerja dekat tempat kerja, tapi stilllll masih terbawa balik cebisan masalah. Heh heh. Menyebabkan otakku begitu berat dan badanku letih.

Bila kita menggunakan tenaga otak yang berlebihan, ketahanan badan mula melemah. Sebab itu kita kena pastikan tenaga yang kita ada cukup. Makanan kena cukup (padan lah gumuks.kihkih). Zat besi kena cukup. Vitamin kena cukup. Oksigen kena cukup. Dan semua lah kena cukup.

 * Masa untuk merehatkan minda *

Saya...memang suka melihat keindahan alam. Fikiran terasa tenang bila melihat alam hasil ciptaan Allah. Padanlah bila tengok cerita national geographic boleh khayal. Suka sangat tuuu. Tekun tengok aksi binatang sampai orang panggil pun tak sedar.

Saya..............pencinta binatang? pencinta serangga? 

Err cinta lain, suka lain, suka tengok lain. Suka tengok dalam tv dengan tengok 'for real' is two different things. Haha.


 * Jom jalan-jalan sambil berfikir *

Tempat pertama yang dituju, Taman rama-rama ! Kami sampai disana seawal jam 9.30 pagi. Tapi hari tu cuaca agak mendung jadi rama-rama tidur kot. Hehe. Sebab saya tengok tak banyak pun yang terbang. Atau mungkin sudah mati dalam jaring bersaiz giant yang dibuat oleh manusia :(  hati mula berkata-kata, kesiannya rama-rama, cantik tapi kena kurung. hmmmmm sedih sedih. sobssss



Rama-rama hijau. Besar jugak. Bila rama-rama terbang ke arah saya, apa lagi...lariiiiiii. Adeh silap pilih tempat merehatkan minda nampaknya. Lagi celaru biru otak saya dibuatnya.


Ini rama-rama biru. Bajet berani tengok dekat sketttt. Haha



Ini lagi satu kawasan merbahaya. Selepas keluar dari kawasan rama-rama, anda akan jumpa kawasan 'lain-lain serangga'. Pastikan semua balang tertutup rapat ya. Binatang dalam balang semuanya BESAR BESAR. Scary wooo. Meremang bulu roma tengok.



Kami meneruskan perjalanan dan tempat kedua yang dituju, Taman Burung ! Waktu kami masuk ada 2 ekor burung, putih dan hijau bertenggek diatas papan tanda 'welcome'. Taman burung ni sangat besar, kalau tak silap saya ada 4 zon semuanya. Anda boleh melihat burung terbang betul-betul atas kepala anda. Kena sekeh dan berselisih bahu dengan burung itu normal disini. Haha. 


Peacock peacock. Burung merak yang terkenal dengan sifat megah, membuka sayap seluas-luasnya untuk menunjukkan kecantikan sayapnya. MasyaAllah. Kalau pergi zoo, saya tak pernah pulak dapat tengok part ni. Terus teringat lagu egois by Mestica "Bagaikan sang merak yang indah bulunya namun tidak mampu terbang ke angkasa".

Kemudian kami pergi ke kawasan air terjun gara-gara frust sebab bird show dibatalkan. Jenuh kami berlari dari zon 1 ke zon 4, sampai ke tempat show terus duduk dikerusi yang paling hadapan. Nampak tak? Bersemangat ! Sadisnya, kami hanya sempat melihat 4 pertunjukan oleh burung-burung yang terlatih. Tiba-tiba seorang pegawai keluar dan membuat satu pengumuman " we need to cancel the bird show due to technical problem. Thank you for coming ", beliau terus masuk semula kedalam dan tak keluar dah. Ha? Macam tu je? Ok.


Kami ni nama je orang KL tapi segala taman tak pernah pergi lagi sebelum ni. Malu je dengan pakcik teksi. Heh. Jadi sebelum balik kami tangkap gambar dulu dengan burung sebab ada photo booth. Akan menjadi kenangan dan bukti yang kami pernah pergi ke taman burung. Kui2. Tengok burung kat situ semuanya macam letih. Mata burung hantu terbedik-bedik. Yang lain semua dah keluarkan bunyi macam-macam. Penat sangat barangkali. Kalau kita fikir, manusia punya penat walaupun kerjanya duduk seharian pun dah mengeluh macam-macam bunyi boleh keluar. So sama lah kot dengan burung. Sabar ye burung. 

Huu sedihnya saya, tengok binatang yang patutnya terbang bebas tapi kena kurung semata-mata untuk memberi didikan kepada manusia. Ini merak. Itu angsa. Itu unta, Ini sebelah ni bangau. Itu kakak tua. Ini merpati. Ini hud-hud.

MasyaAllah. SubhanAllah. Alhamdulillah. AllahuAkbar.
Hebatnya Allah, mendidik manusia melalui binatang. 
Teringat kisah semut dengan nabi sulaiman, kisah ikan paus dengan nabi yunus, kisah kambing dengan nabi ibrahim, kisah  anjing... qitmir dengan ashabul kahfi, kisah lembu dengan samiri,bani israel. kisah unta dengan nabi saleh dan banyak lagi. 

Ingatlah Allah tidak menciptakan sesuatu itu sia-sia, melainkan supaya kita sentiasa berfikir, berfikir dan berfikir tentang kekuasaan dan kehebatan Allah s.w.t.

~ Taman rama-rama : RM 10.00 (sila bawa i/c)
~ Taman burung : RM 25.00 (sila bawa i/c)
~ Bird show : 12.30 p.m & 3.30 p.m (seat..? first come first serve)

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment