Monday 1 August 2016

Kebarangkalian saya makan durian.Berapakah jawapannya?


Probability.

It is a chance of prediction that might happen.

How can we apply this formula in our daily life? How accurate it is if let say we manage to get the answer? The crucial part is, to what degree can we rely on the outcomes?

Fikir balik, to some extent, even kita dapat jawapan dia, masih jugak susah nak percaya. kan :D

Kebarangkalian saya makan makanan yang sama dalam tempoh satu minggu.

Kebarangkalian saya pergi ke Jaya Jusco dalam tempoh satu bulan.

Kebarangkalian saya bersenam di taman dalam tempoh satu tahun :D

Banyak kebarangkalian yang mungkin jawapan dia AB ( 1 - B ). Atau sebaliknya.

 ~ Rabbi yassir wala tu'assir.

Oh ya. Sebelum saya lupa. Jawapan bagi soalan diatas = y (1 > y )

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment