Wednesday 18 September 2013

lelaki tak sesuai buat kerja rumah..Siapa berani pecahkan tradisi ini?

Assalamualaikum W.B.T

Pernah dengar tak...?

---> Betulkan yang biasa, Biasakan yang betul....

Pertama kali saya terjumpa ayat ini dalam majalah Solusi. Ayatnya ringkas tapi membawa maksud yang mendalam. Sangat sangat mendalam (bagi saya & bagi yang meneliti dan memahami). Dan sekarang saya perasan, makin ramai orang guna ayat ini terutama dalam ucapan, ceramah, tazkirah dsb.

Tadi dalam kelas subjek ... kami belajar tentang konsep al-'adalah (keadilan). Miss ... berkongsi cerita tentang dirinya waktu zaman kanak-kanak dahulu. Katanya konsep ini jarang diamalkan oleh ibu-bapa terutama apabila mereka punyai anak bongsu, lelaki :0

" Waktu saya darjah 5 dulu, mak saya bagi 10 sen je ke sekolah. Tapi adik saya lelaki yang baru darjah satu diberi 20 sen. Kalau ikut logik saya yang dah besar ni la kena pakai duit banyak. Nak masuk kelas tusyen, beli buku rujukan. Ni tidak, adik saya kecik tu yang tak ada apa-apa kepentingan lagi waktu tu yang dapat duit lebih dari saya "

Hehehe (dalam hati, setuju!!!)

Saya yakin semua orang perempuan (terutamanya) merasai perkara yang sama. Bila ada adik bongsu lelaki je, bersiap sedia lah! Haha. Minta la apa saja semua dapat. Walaupun kita sebagai kakak kadang-kadang rasa geram jugak, kononnya tekad tak nak bagi apa-apa kat adik, minta lah apa pun tak nak bagi sebab kalau dia minta kat mak ayah mesti dapat. Kiranya ada sedikit rasa ketidak puasan hati!) tapi still......GAGAL! Mesti cair jugak, nak bagi jugak apa dia nak..arghhh geramnya

Untuk buat kerja rumah, balik balik perempuan yang kena. Kata mereka itu semua memang tugas orang perempuan. Lelaki ada kerja lain, yang lebih sesuai...? huh (",)

Mai saaat. Tengok jap..

Masak nasi, masak lauk, potong bawang sayur, bersihkan ayam ikan daging --> perempuan
Basuh pinggan, mangkuk, periuk belanga --> perempuan
Basuh baju, langsir, cadar, kusyen --> perempuan
Sidai baju, angkat baju --> perempuan
Sapu ruang tamu, bilik, dapur, halaman luar rumah --> perempuan
Mop lantai --> perempuan
Basuh tandas --> perempuan
Siram pokok bunga --> perempuan

Banyak lagi la kalau nak ditulis tak habis rasanya. Ini baru 'basic' punya. Tak masuk bila bersepah je, kena kemaskan balik. Yang buat sepah tu siapa? jeng jeng jeng...

Never ending story. Dari celik je mata di pagi hari, sampai la mata terlelap waktu malam.

Nak terlelap pun kena fikir "tadi ada tak orang makan pukul 12 malam, kena cek dapur tu nanti tak masuk kan makanan dalam peti ais, basi. tudung saji dah tutup rapat-rapat ke. meja dah lap ke. lampu tutup tak. pintu dapur selak tak"

Kadang-kadang rasa kelakar jugak. Pagi-pagi lagi nanti mak saya akan tanya " tengahari ni nak masak apa? " haha. Dan saya semestinya akan menjawab " kan pagi lagi, sarapan pagi tak buat lagi dah fikir tengahari, tu nanti-nanti la pukul 11 kita start masak eh. express punyaaa. saya tak suka lama-lama kat dapur"

~ Yang namanya lelaki itu tau makan makan dan makan saja kan :)

Part yang last sekali mengharap belas ihsan si lelaki untuk menolong walau secebis. Bermonolog dalam hati " ohh i'm begging youu. Pleaseeeee (crying) "

Buang sampah --> Llllll...? Perempuan!

Waaaaaa...Kenapa jadi macam ni ek..?

Kalau dulu mungkin betul la, orang perempuan majoritinya tidak bekerja. Tapi sekarang sudah samaa. Dua dua bekerja. Apa salah nya tolong menolong dalam menguruskan kerja rumah. Kami (perempuan) bukan meminta banyak pun, cuma hulur-hulurkan lah bantuan, walaupun sikit jasa anda AKAN dihargai :)

Karang tak pasal-pasal berdosa sebab merungut. Astaghfirullah.. Oleh itu wahai kaum Adam bantulah kaum Hawa moga usaha titik peluhnya mendapat balasan syurga bukannya neraka Allah S.W.T. Wal'iyazubillah

Selamat membantu meringankan beban orang lain. Erkk bukan beban, lebih kepada tugas orang perempuan dirumah.

* Post kali ini lebih tertumpu kepada ar-rijal :)
* Sebelum saya kahwin baik saya post benda ni siap-siap supaya orang tidak salah mengerti :)
* Pecahkan lah rekod dalam memecah tradisi yang sekian lama diamalkan di...Malaysia :)

Wallahu A'lam

4 comments:

  1. hee kebanyakkannya ya.. tp lain pula ceritanya kalau keluarga tu semuanya adik-beradik lelaki... didikan dr ibubapa memainkan peranan juga bg sya (pandangan)...
    tp betul la x salah kita cuba ringankan beban orang lain =)

    ReplyDelete
  2. Yup! Betul. Ibu bapa tersangatlah perlu memainkan peranan mereka. Masalahnya bila melibatkan lelaki dalam urusan kerja rumah, terus dianggap tak sesuai la. Tu semua kerja perempuan la... Hmmm sampai bila tu. Saya kagum dengan lelaki yang ringan tulang membantu mak @ adik beradik perempuan @ isteri tanpa banyak bunyik + songeh + bercakap. Thumbs up! :)

    ReplyDelete
  3. Memang betol selalunya ape yg kita lihat memang para Ibu membuat kerja rumah bersungguh2 memastikan environment anak2 bersih dan selamat. Para bapa2 dulu kebanyakannya juga ada yg menolong ibu dalam kerja2 rumah.. mungkin zaman sekarang ada yg sedar ada juga yg xsedar untuk membantu para ibu dalam melakukan kerja rumah. mungkin generasi kita boleh try =)

    ReplyDelete
  4. Yeahh.. Itu yang saya nak dengar. Change is a must! :)

    ReplyDelete