Tuesday 13 May 2014

salahkan diri sendiri

Assalamualaikum W.B.T

Semalam, waktu makan tengahari bersama dua rakan sekerja yang lain, kami ada berbual sedikit mengenai adat orang melayu dan india.

Indian lady : (I)
Fair lady..upss malayan union, malay lady, melodi, my friend : (M)

Kami sembang punya sembang,

Sampailah satu topik, tiba-tiba indian lady (I) ni tanya satu soalan.

I : You all malays kalau la seorang perempuan tu got married, macam mana lelaki lain nak kenal pasti yang dia sudah berkahwin? tengok apa? Sebab kalau indian, perempuan yang sudah berkahwin akan pakai calit "tanda merah" kat dahi, then kalau lelaki tu tak nampak tanda tu, dia boleh tengok perempuan tu pakai tali kuning tak kat leher, then kalau tak nampak jugak, tengok jari kaki samaada perempuan tu pakai cincin tak. Once dia nampak salah satu tanda yang menunjukkan perempuan itu sudah berkahwin, dia tak akan pandang dah (maksudnya tak kacau la) sebab perempuan itu sudah berkahwin. Dari jauh lelaki tu boleh tahu dan tak akan ganggu @ nak berkenalan dengan perempuan yang dah berkahwin..

M : Kalau melayu, biasanya perempuan yang dah berkahwin akan pakai cincin.

I : Just cincin je? tak ada tanda lain

M : Yup

I : I bukan apa, i ada ramai malays friends tau waktu i kat U dulu. One of my friends ni dah kahwin. Tapi guys still kacau dia, nak mengorat macam tu la. I tengok macam kesian la kat dia. Dia dah cakap dah yang dia dah kahwin. Tapi lelaki tu masih nak kacau dia. Korang pakai baju labuh (means t-shirt lengan panjang lah kot), tudung tutup aurat semua tapi guys still kacau kan. At least guys show some respect la, dia dah kahwin. Kesian dia.

Gulppp. Saya yang duduk mendengar perbualan rasa nak sorokkan muka bawah meja. Punya la malu dengan satu statement yang melibas jantung ni. Melayu secara automatiknya membawa imej islam....Ini yang paling saya takut, takut bila non-muslim pandang serong terhadap islam.

M : Ohh zaman sekarang ni memang pelik. Kalau orang yang betul betul faham agama tahu batas dia. Biasa la, tengok la even agama lain pun, bukan semuanya 'alim agama masing-masing'.

Perbualan yang direkodkan di alam maya tidaklah sebijik seperti apa yang disembangkan. Tapi mesejnya lebih kurang seperti diatas.

Inilah natijahnya andai kita tidak faham agama, tidak mempraktiskan agama dalam kehidupan seharian. Sebenarnya ada lagi yang indian lady ni cerita berkaitan perangai a.k.a akhlak orang melayu. Sungguh ! Saya rasa sangat malu ! Saya sampai tak tahu nak bidas apa, sebab its true ! Apa yang dia cakap tu memang betul. Itu juga yang saya nampak. Alahai bangsaku, melayu. Islam. T_T

Hebatnya sesebuah tamadun terletak pada akhlak masyarakatnya. Andai punah akhlak masyarakat, maka musnahlah tamadun itu. Tamadun yang hebat dapat ditumpaskan hanya dengan akhlak yang buruk, jijik lagi kotor.

- Tingkatkan ilmu pengetahuan
- Hiasi diri dengan akhlak al-quran

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment