Saturday 8 November 2014

Imam

Assalamualaikum W.B.T

Kaifa haalukum?

Alhamdulillah nahnu bikhair...

Jadi apakah topik yang bakal dibincangkan dilaman sesawang ini?

Imam !

Yeahhh...sebelum ada orang terkeluarkan semula segala jenis makanan disini diharapkan jangan berfikir terlalu jauh okayyy.

Post famous zaman sekarang ' saya harap awak boleh jadi imam saya '

Bluwekkk. Sungguh ! Saya geli dengan kata-kata itu. Cubalah cari ayat yang lebih macho sikit. Keh2. Ok sudah terang lagi bersuluh, saya memang ganas. Gedik gedik diharamkan. haha.

Sebenarnya saya ingin bicarakan tentang tugas seorang imam. Buat mereka yang jawatannya mungkin seorang doktor, arkitek, jurutera, akauntan, pensyarah hatta orang-orang biasa, pasti ada segelintir dari mereka 'memperlekehkan' jawatan seorang imam.

'Elehh jadi imam je pun, bukannya susah'

Hasshummm.... Kerja sebagai imam ini sangat berkait rapat dengan masa. By hook or by crook you must be there ! You must to. No excuse. Kerana setiap waktu solat itu sudah ditetapkan masanya. 

Contohnya sebagai imam solat maghrib, andai kata beliau keluar lewat, terkejar-kejar pergi ke masjid, kena pulak terperangkap dalam jem pukul 6 petang dan sampai di masjid pukul 7.45 malam, adakah alasan 'sori terlambat sebab terperangkap dalam jem' boleh diterima oleh makmum?

Nampak tak? Satu cabaran kan jadi imam. Kalau kerja pejabat, boleh je nak bagi alasan macam tu tapi tidak untuk para imam.

Contoh lagi. Kebanyakan para imam zaman sekarang sudah menghafal 30 juzuk al-quran. Apabila beliau membawa solat jemaah dan membaca 1 muka surat pada rakaat pertama, si makmum terus berkata ' berlagak betul imam tu, nak baca ayat panjang saja, tau lah dah hafal satu al-quran '. 

Ehemm, logik la imam baca ayat panjang. Tak kan orang yang sudah hafaz 30  juzuk disuruh membaca surah al-ikhlas? (",) pelik

Nampak tak? Cabaran sungguh jadi imam. Ada saja orang yang tidak puas hati. 

Kelakar kan dunia ni. Kita kerja apa pun mesti ada para komentar terhandal secara suka rela memberi komen tanpa diundang. Oleh itu, harus kita tanam niat dan sentiasa perbaharui niat bekerja kerana Allah. Bukan untuk mendapat perhatian manusia.

Bagi mereka yang suka memperlekeh jawatan imam, cuba anda jadi imam di masjid satu hari suntuk. Bermula dari waktu subuh sehingga isyak. Nak tengok sikit kehebatan anda. (^___^)

~ Saya tidak pernah dengar secara berdepan orang yang berbicara buruk tentang imam kerana saya sangat jarang pergi ke masjid. Perempuan lebih afdhal solat dirumah bukan? Hehe
~ Jom pelihara mulut

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment