Sunday 10 May 2015

seringgit. banyak kot !


A : Aku nak berinfaq, tapi masalahnya orang yang minta sedekah kat luar sana tu kebanyakannya penipu. Dah kaya tapi still meminta. Tengok berita tunjuk pasal ada seorang budak ni dah jadi jutawan hasil dari meminta sedekah. Rugi je bagi kat golongan macam ni.

B : Oh. Nak sedekah ke. Kita ni kalau nak sedekah, jangan melihat kepada orang yang dapat sedekah tu. Kerana Allah akan menilai kita ini, yang memberi ni. Kita jangan sibuk fikir 'eh betul ke dia susah, entah entah kaya lebih dari aku'. 'karang aku bagi dia buat rugi je, seringgit tuu. melayang macam tu je'. Tapi kalau masih ada perasaan macam tu, apa kata pergi je bank in duit RM10 @ RM50 kat Aqsa syarif ke, Bersamamu ke, Aman palestin ke, Islamic relief ke. Ada je option lain untuk bersedekah.

Kan ke dalam al-quran Allah ada sebut tentang bersedekahlah kepada orang yang meminta dan yang tidak meminta.

*******************************

Baca terjemahan jap.

' Mereka bertanya kepadamu (Muhammad) tentang apa yang harus mereka infakkan. Katakanlah, "harta apa saja yang kamu infakkan, hendaknya diperuntukkan bagi kedua orang tua, kerabat, anak yatim, orang miskin dan orang yang dalam perjalanan." Dan kebaikan apa saja yang kamu kerjakan, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui '
(Al-Baqarah : 215)

Allah s.w.t sendiri menyebut jalurnya. 

Golongan pertama : Kepada kedua ibu bapa. 
- Lihatlah betapa utamanya ibu bapa sehinggakan Allah sebut golongan pertama yang afdhal kita infakkan harta adalah kepada mereka. Kalau boleh saya katakan. Bagi duit kat mak ayah hukumnya wajib ! :D

Golongan kedua : Kepada kaum kerabat
- Ya. Adik-beradik kita. Sedekah kat adik-beradik bunyi macam ganjil kan? Tapi cuba bayangkan andai satu hari ditakdirkan salah seorang adik beradik kita, atau sepupu, atau dua pupu, atau kupu kupu :O berada dalam kesusahan, perlukan duit berpuluh ribu dalam masa yang terdekat, siapakah yang lebih layak membantu selain kerabat sendiri? Yang ni saya syorkan buka satu akaun. Wajibkan diri dan adik beradik lain infakkan duit RM100 setiap bulan. InsyaAllah usaha yang kecil ini besar maknanya dimasa akan datang.

Golongan ketiga : Kepada anak yatim
- Usap kepala mereka, cium mereka pun dah dapat pahala. Apatah lagi sedekah kepada mereka. Baca surah Al-Baqarah ayat 261. Tentang perumpamaan orang yang sedekah dijalan Allah. Seperti sebutir biji yang menumbuhkan tujuh tangkai, dan setiap tangkai ada seratus biji. Itulah perumpamaan jumlah pahala yang Allah ganjarkan kepada mereka yang bersedekah.

Golongan keempat : Kepada orang miskin
- Jangan perlekehkan orang miskin. Boleh jadi doa mereka lebih mustajab dari kita. Nak dapat doa dari mereka? Kena lah cari mereka dan bersedekah !

Golongan kelima : Orang yang dalam perjalanan.
- Even ada hadis cakap pasal orang yang bermusafir ini. Tentang kekuatan doa mereka. So next time kalau nampak foreigner jalan sebelah, pergi berebut bagi sedekah (^_^) Yang ni sila baca tafsir untuk maklumat lanjut ya. Saya bukanlah ahlinya.

Dan kepada yang selebihnya..Allah ada sebut didalam ayat yang saya tuliskan tadi. "Dan kebaikan apa saja yang kamu kerjakan, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui".

Jadi tak perlulah rasa resah gelisah gundah gulana kalau nak bersedekah.

RM1 ----> Untuk sedekah
RM10---> Untuk makan

Kebiasaannya yang lebih merisaukan mestilah yang seringgit melayang kan? Padahal ganjaran disebalik seringgit tu, MasyaAllah, mungkin boleh jadi asbab kita masuk ke syurga Allah.

Ingatlah !

Allah akan melihat keikhlasan orang yang memberi. Bukan orang yang menerima.

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment