Wednesday 2 December 2015

Jika diberi pilihan...


Berilah sejuta kelebihan......
Walau diberi pilihan, saya tetap tidak akan memilih 'doktor' sebagai bidang kerjaya.

Saya tak faham macam mana orang orang diluar sana, u there, yes you, reading this post (and probably a doctor), suka dan boleh dan sanggup terjun ke jurusan doktor.

Setiap hari bukannya tengok nombor atau bangunan ke atau baju ke atau komputer ke. Tapi... Hari hari tengok luka, darah, kulit terkoyak (erghhh sakit kot), organ, air bermacam macam kaler (kuning, merah, biru (ok over)), dengar orang jerit tahan sakit, tengok tangan terkulai, kaki separuh sebab baru lepas accident (serious saya dah ngilu). Senang cakap hari hari mengadap tubuh badan orang la.

---> ok. Ini badan. Jahitlah kulit tu T____T

Saya, tak boleh tengok gambar yang ngeri2. Gambar saudara Palestin, Syria, saya tak sanggup tengok. Tak boleh. Tak tahu kenapa. Bulu roma boleh berdiri tegak tanpa arahan kalau tertengok sikit. Seram sejuk pun ada. Ngilu. Kesannya, susah nak makan dan tidur la jawabnya. Hmmm itu baru sikit.

Kalau pergi hospital, jangan harap mata saya berani melilau tengok orang. Silap haribulan ternampak orang kulit terbakar, mau tak makan seminggu. Sakit tu.....

Cuba bayangkan kalau saya jadi doktor. Ada patient nak consult dengan saya. Baru buka lengan baju tunjuk luka. Saya rasa saya pengsan dulu dari dia. Saya pulak yang jadi pesakit.

InnAllaha ya'lamu waantum la ta'lamun. Sesungguhnya Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.

Kamu disana....
Yang bakal atau sudah bergelar doktor, yang hidupnya hari hari berlari dalam hospital, yang hampir hampir insane kena maki dengan senior, yang jiwanya hampir kosong, gelap, demotivated.

Percayalah. Kamu sebenarnya mampu melalui hari hari itu. Allah lebih tahu siapa yang layak, siapa yang tidak layak.

Awak tu sakina, dah dok hari hari main dengan nombor, jangan merungut.

Alhamdulillah 'ala kulli haaal :)

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment