Wednesday 1 August 2012

bertamadun vs tak bertamadun

saya tak faham kenapa orang sekarang ni suka guna perkataan-perkataan yang bagi saya sungguh tidak bertamadun. nak tahu tak apa dia? nanti biar saya buat dialog..." eh engkau jangan nak kencing aku la "... eee apa ni? ayat yang sangat kotor,menggelikan dan meloyakan. tak ada rasa geli ke bila cakap macam tu? ni nak letak kat blog ni pun fikir banyak kali. Geli. Tapi bila fikir balik, kena letak juga supaya orang-orang yang suka guna perkataan ni sedar tentang betapa kotornya perkataan tu dan apa tindakan yang perlu dia ambil. hehe ( bajet ada orang nak baca blog dia ). wink2 *.*

apa yang saya tahu, ayat tu bererti tipu @ kenakan. maksudnya " eh engkau jangan nak tipu/kenakan aku la ". mcm tu lah kot maksudnya. ntah saya pun tak pasti. Mungkinkah ayat 'itu' melambangkan kegengsteran atau mungkin kemachoan, mungkin juga kestyle-an atau kebiadapan? Ya ,saya setuju yang last sekali tu. Tak ke rasa macam biadap bila cakap mcm tu? tak bertamadun betul !

kita boleh lihat peribadi seseorang melalui percakapan. Kata-kata yang kotor atau kesat mungkin selalu digunakan oleh orang yang kurang pendidikan, family background ( keluarga yang bermasalah @ memang menjadi kebiasaan guna bahasa kasar ), terpengaruh dengan kawan-kawan, terikut-ikut skrip para pelakon ( peringatan buat penulis skrip, sila berhati hati dan tapis dalam menulis skrip okay ! ) dan mungkin banyak lagi faktor lain.

tak masuk lagi dengan ayat lain. pernah dengar lampi? doe? gila? bodoh? bangang? ngok? ngek? dan seangkatan dengannya...? mustahil tak pernah ! yang kurang bagusnya apabila sesuatu ucapan itu diakhiri dengan perkataan-perkataan sedemikian. bak kata orang, mungkin sebagai penyedap rasa. mungkin juga dah terbiasa. apa perasaan anda sekiranya perkataan tu semua ditujukan kepada anda? ada rasa sakit hati? panaaaas? berang? atau pun seronok???

 " Berkatalah perkara-perkara yang baik sahaja atau lebih baik diam " . pernah tahu? pernah dengar? pernah baca tak hadis nabi ni? kalau tak, SILALAH baca, faham, hafal, ingat, simpan elok-elok dalam memori dan amalkan !

~ baikk, ini peringatan untuk saya juga :)
~ sila guna bahasa yang lebih sopan ya

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment