Sunday 14 October 2012

Daulah islamiyah



sebelum saya meneruskan typing, jom dengar lagu ni dulu !


Bilakah bermulanya kejatuhan kerajaan islam? 

-----> Tahun 1924 merupakan detik kejatuhan empayar turki uthmaniyah yang mana ketika itu diperintah oleh Sultan Abd Hamid 2, merupakan titik kejatuhan khilafah islamiyah. Kalau dihitung, sudah 88 tahun kita hidup dan ditadbir dibawah kerajaan bukan islam. Mungkin pada dasarnya, kita masih ditadbir dibawah 'pemerintahan islam', tapi hakikatnya tidak. Ketahuilah kerajaan islam yang diasaskan pada zaman Rasulullah s.a.w telah berakhir pada zaman turki uthmaniyyah. 

Kalau dulu waktu zaman Rasulullah s.a.w, umatnya masih jahil tentang agama, menyembah berhala, menanam bayi perempuan, berhibur sambil minum arak, kaum wanita dipersenda dan dipijak-pijak maruahnya, hamba abdi diperlakukan bagai binatang. Tetapi dengan kedatangan islam, membawa sinar baru menyuluh kegelapan hati. Menghapus segala fahaman jahiliyah, menyembah Tuhan yang satu, diangkat martabat kaum wanita ketempat yang sepatutnya dan golongan hamba dilayan sama rata seperti golongan lain.

Cahaya islam terus tersebar luas dan kerajaan islam telah diteruskan pada zaman pemerintahan khalifah Abu bakar as-siddiq, Umar al-khattab, Uthman bin Affan, Ali bin Abi Talib. Kemudian diteruskan lagi pada zaman bani umaiyah, bani abbasiyyah, dan bani uthmaniyyah.....

.......tapi disinilah, tika inilah bermulanya kejatuhan kerajaan islam yang kini kian lenyap ditelan zaman. Jika kita kaji, waktu ini jugalah munculnya ideologi-ideologi barat yang semakin berkembang pesat dan berjaya meracuni pemikiran kita sehingga ke hari ini. 

Jadi, apa tindakan kita? menutup mata dan berdiam diri bagai tiada apa yang berlaku? atau berusaha mengembalikan kerajaan islam? Semuanya terletak ditangan kita ! Biiznillah....

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment