Sunday 21 October 2012

pengakhiran yang menamatkan segalanya

Bismillahirrahmanirrahim....

Berikutan kejadian pembunuhan yang seringkali kita dengar akhir-akhir ini, meningkatkan lagi keinginan saya untuk mencari sedikit sebanyak info yang boleh di 'relate' kan dengan kehidupan ini. Sedar tak sedar setiap hari ada saja berita tentang pembunuhan ditayangkan di tv, radio, akhbar. Ayah bunuh anak, anak bunuh mak, abang bunuh adik, A kelar B dan pelbagai lagi. Ini tak termasuk berita dari luar negara . Hati ini disayat pilu mengenangkan nasib saudaraku di palestin, rohingya, yang mana musuh islam tak kenal erti jemu menghapuskan umat islam dibumi, tanah air kelahiran mereka sendiri. Sedarkah kita setiap kejadian yang berlaku disekeliling kita, membawa sesuatu mesej. Mesej yang mana kalau kita kaji dan selidikinya mampu memberi peringatan berguna buat diri, masyarakat seluruhnya.

Hadis riwayat Abu Musa ra., ia berkata: Rasulullah saw bersabda: "Sesungguhnya menjelang terjadinya hari kiamat terdapat beberapa hari di mana pada hari-hari itu ilmu akan diangkat, diturunkan kebodohan dan banyak terjadi peristiwa pembunuhan". (Shahih MuslimNo.4826)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata: Rasulullah saw bersabda: "Hari kiamat semakin mendekat, ilmu akan dicabut, fitnah akan banyak muncul, sifat kikir akan merajalela dan banyak terjadi Al kharaj. Para sahabat bertanya: Apakah kharaj itu? Rasulullah saw menjawab: Yaitu pembunuhan. (Shahih Muslim No.4827)

innallaha la yukhliful mii'aad

Kiamat sudah dekat, tidakkah kita mengetahuinya? Moga setiap detik, setiap saat yang Allah kurniakan kepada kita dapat dimanfaatkan sebaik mungkin. Moga kita sentiasa didalam rahmat Allah s.w.t.

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment