Sunday 21 October 2012

transformers

kalau saya cakap semalam saya jadi transformer percaya tak? ^_^

bagi saya 'transformer' adalah satu istilah yang boleh diguna pakai apabila seseorang itu berubah atau berhijrah dari satu destinasi ke destinasi yang lain. Contohnya :-
# dari seorang rakyat menjadi pemerintah
# dari seorang pelajar menjadi pengajar
# dari seorang anak menjadi isteri
# dari seorang isteri menjadi ibu
# dari seorang perempuan menjadi lelaki...? erk NEVER do that ok !

semua diatas melalui proses "transform" bukan? :)

Sama juga ertinya dengan "dari seorang mad'u (didakwah) bertukar menjadi seorang da'ie (pendakwah)".

Saya, kamu, dia dan semua orang islam adalah pendakwah. Pendakwah bukanlah bererti seseorang itu harus ada semua ilmu, mahir dalam segala bidang, tak buat kesalahan langsung. Sebaliknya ia lebih tertumpu kepada mengajak orang lain ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran. Jangan lupa perkara yang utama adalah memperelokkan diri supaya menjadi individu muslim sejati.

Rasulullah s.a.w pernah bersabda "ballighu 'anni walau aayah" (sampaikan dariku walau sepotong ayat). Disini kita dapat lihat sebenarnya tiada prasyarat dalam menyampaikan ilmu. Baik seseorang itu seorang kanak-kanak, pengemis, hatta hamba sekalipun, jika yang disampaikan itu adalah satu ilmu yang berguna, itu dipanggil pendakwah. Man qala la ilaaha illallah fahua da'ie. Sesiapa yang mengucapkan kalimah la ilaaha illallah, dia adalah pendakwah. Jadi, anda mengucap tak kalimah ini? automatically, anda adalah seorang pendakwah.

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment