Saturday 13 July 2013

Tadabbur al-quran


Kelmarin saya baca satu artikel menarik !

Tajuknya : Adakah membaca itu satu hobi?

Inti pati yang saya dapat dari penulis : "membaca" itu merupakan satu perintah Allah. Ayat pertama yang diturunkan (bacalah dengan nama Tuhan-mu yang Menciptakan). Allah kata iqra'. Bacalah!

Berbalik kepada tajuk, hobi itu boleh ditafsirkan sebagai sesuatu yang akan kita lakukan bila ada waktu lapang. Ada orang hobinya memancing, bermain bola, melayari internet, tengok tv dan banyak lagi. Kalau kita kata hobi kita membaca, secara automatik kita meletakkannya setaraf dengan hobi-hobi lain. Hanya membaca bila ada kelapangan. Sedangkan membaca, mencari ilmu merupakan satu perintah Allah yang sangat besar. Tak kira lah masa kita sedang sibuk atau tak, cari juga masa untuk membaca.

Gulpp..terkedu. Rasanya saya penah jawab (hobi saya membaca) satu ketika dulu. Hik hik..Teruknya saya ni. Baik, InsyaAllah saya akan membaca setiap hari walaupun sedikit. 

Kebiasaan kita akan berusaha membaca al-quran sehingga khatam dalam bulan Ramadhan. Alhamdulillah. Ini satu tindakan bijak. Lakukan seberapa banyak amalan yang boleh kerana Allah sudah menjanjikan ganjaran yang berlipat-lipat-lipat ganda dalam bulan Ramadhan.

Bila kita dah selalu membaca al-quran dalam bulan Ramadhan, secara tak langsung kita akan membaca al-quran dalam bulan-bulan lain. Tapi tak lah sampai khatam setiap bulan. Kan? (^_^)

Tapi cuba kita fikir sejenak,renung sebentar. Bukankah membaca sebaris ayat al-quran sehari, membaca maksudnya, memahami dan mempraktikkan dalam kehidupan kita itu lebih baik dari khatam al-quran berkali-kali namun tidak faham apa mesej yang Allah S.W.T sampaikan?

Hushhh, ruginya rasa....T____________T

Firman Allah S.W.T :
" Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhan-Mu yang Menciptakan. Dia telah Menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhan-mu lah Yang Maha Mulia. Yang mengajar (manusia) dengan pena. Dia Mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya "
(Al-'Alaq : 1-5)

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment