Wednesday 28 August 2013

disebabkan kita orang lain ditimpa musibah


Saya rasa 90% pemandu di Malaysia kena masuk kelas memandu semula la. Belajar semula apa yang boleh & apa yang tak boleh dibuat ketika memandu.

~ pakai seatbelt (tak kira lah seat depan ke belakang ke, asalkan ada seatbelt sila pakai)
~ cek air & minyak kereta sebelum bergerak
~ gunakan signal untuk membelok (raaaaamai orang skip yang ini. Memang sohih kena masuk kelas memandu semula)
~ lampu hijau untuk jalan, lampu kuning bersedia, lampu merah sila berhenti
~ sebelum belok pastikan tiada motor @ apa apa kenderaan disebelah
~ gunakan cermin kanan, kiri & belakang (ni pun sama, main hentam je nak masuk lane sebelah. Pi masuk kelas belajar semula)
~ FOKUS !

Peraturan dah ada. Belajar pun sudah. Cuma tak dipraktikkan saja. Itu la masalah kita!

' hek elehh sakina. skema betul '

Saya memang skema. Jadi apa masalah anda? Selalunya bila seseorang itu ikut 100% peraturan yang ditetapkan terus dilabel 'skema'. Mmmm macam mana pula kalau ikut peraturan yang Allah S.W.T tetapkan 100%? Agaknya dilabel apa ya?

Post kali ni bahasanya agak kasar sedikit (atau mungkin cara penyampaian sama macam post sebelum sebelum ni kot, saya kurang pasti) disebabkan incident yang berlaku di Melawati. 

*********************************************

Traffic light merah.

Kami berhenti betul betul belakang kereta yang duduk dihadapan sekali (kira nombor dua la dari depan ^^ )

Ada sebuah kereta (Proton Preve, baruuu rasanya) dipandu oleh seorang perempuan memakai seragam tentera berhenti dibelakang kami.

Traffic light hijau.

Kereta dihadapan sekali tidak bergerak (mengelamun @ tercari-cari barang @ fikir masalah yang terlalu besar @ sedang membuat percaturan samada nak pergi kerja atau tak @ sedang telefon orang @ ada masalah untuk fokus). Ini juga saya kurang pasti.

Walaupun traffic light hijau, kami masih tidak bergerak disebabkan kereta dihadapan tidak bergerak.

Tiba-tiba....

Pangggggg ! Agak kuat. Kepala saya terantuk dan saya rasa seperti ada burung yang sedang terbang berpusing-pusing macam dalam cerita kartun. 

Inilah akibatnya bila 'tak skema' dalam memandu. Disebabkan kereta hadapan tidak bergerak, habis kereta ayah saya dan kereta belakang jadi mangsa. Pemandu yang 'bersalah' tu tak tahu menahu pasal apa yang terjadi dibelakang. Terus pecut hilang entah kemana. 

Saya nak tekankan disini kita perlu fokus ketika sedang memandu. Tak kiralah memandu ke, apa ke. Saya rasa skema itu penting dalam kehidupan seharian kita. Jadi para pembaca sekalian, sekali lagi saya tekankan tolonglah fokus ketika memandu. Kadang-kadang kita rasa kita dah bawak okay dah. Cantik punya, tapi disebabkan terdapat golongan yang 'kurang fokus' ini di atas jalan raya, dengan kita-kita terbabit dalam kemalangan. Wal 'iyazubillah....

Masih terasa sakit dibahagian kepala. Innalillahi wa inna ilaihi raji'un.

~ pesanan penaja : Sekalipun traffic light bewarna hijau, tidak bermakna anda boleh jalan! Pastikan dahulu kenderaan dihadapan anda bergerak, barulah anda bergerak. 

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment