Sunday 25 August 2013

i love baking rather than cooking...boleh ke macam tu? erk...

Assalamualaikum W.B.T

Waktu buat praktikal baru-baru ni boleh dikatakan hampir setiap hari saya akan singgah kat satu kedai bakery yang terletak berdekatan dengan stesen LRT Setiawangsa. Sambil-sambil tunggu ayah saya, saya akan singgah kat kedai ni demi 2 kotak cream puff !

Ohh cream puff pujaaan hatiku. Waktu first2 makan nak kata sedap, tak la. Tapi bila selalu makan, hati termelekat pulak nak beli setiap hari. Sampaikan hari tu pernah kena sound dengan mak, sudah sudah la tu beli cream puff. Dah la mahal. Pergi google cari resepi buat sendiri. hehehe. Me? Google? Hik hik..Akhirnya mak saya yang google kan untuk saya.

Pernah terjadi satu tragedi yang agak memalukan bagi saya. Apa dia???

Hari tu saya balik agak lewat sikit sebab LRT lambat sampai (boleh pulak salahkan LRT, padahal dia yang jalan lembap..heh). Nak dijadikan cerita bila sampai je stesen LRT Setiawangsa, saya terus berjalan pantas + berlari-lari anak sebab nak beli cream puff. Tapi dari jauh saya nampak kedai tu dah tutup. Saya terus memperlahankan perjalanan dan jalan seperti biasa (berlagak cool la kononnya tapi still menuju ke arah kedai tu, tak puas hati kalau tak tengok dari jarak dekat yang kedai tu memang betul-betul dah tutup).

Bila nak dekat sampai kedai tu, tiba-tiba ada seorang lelaki keluar dari kedai (cashier yang selalu setia menunggu kedatangan seorang budak yang ketagih cream puff) menjenguk ke arah saya. Saya dengan termengah-mengah tanya "kedai dah tutup ke?" Beliau terus cakap "eh bukak lagi" (sambil masuk kedalam kedai semula dan terus ambil 2 kotak cream puff..yang peliknya tanpa disuruh & dia tak tanya pun saya nak berapa) haha...nampak sangat saya selalu datang. Dah macam rutin harian.

Bila saya masuk ke dalam kedai, saya perasan semua lampu dah ditutup, tapi pekerja dalam tu (boleh dikatakan dalam 8 orang macam tu) sudah siap packing barang nak balik setia menunggu. Sanggup mereka tunggu? Waaa...malu beb! malu! Waktu tu muka terasa panas membahang. Tersengih-sengih malu sambil bayar cepat-cepat dan sembang sekejap (cover malu punya pasal) dan cabut !

Sampai je kat rumah terus cerita kat mak tragedi yang bagi saya agak tragis...Tragis nya, saya (>.<)

Tapi lepas habis je praktikal, saya tak pergi ke kedai tu dah. Segannya tak hilang-hilang. Dan semalam lepas je solat maghrib tiba-tiba teringin nak makan cream puff. Terus mesej adik saya minta beli bahan-bahan.

Inilah dia, cream puff..berlakunya tragedi yang membuatkan saya tak nak pergi kedai tu dah ~


Siapa nak buat? Jom! Mudah saja. Begini caranya...

~ Ingredients ~
* Cream puff shells
- 1 cups water
- 1/2 cups butter
- 1 cup all-purpose flour
- 4 large eggs

* Custard Cream Filling
- 3/4 cup sugar
- 1/3 cup all-purpose flour
- 1/2 teaspoon salt
- 2 cups milk
- 4 egg yolks (beaten)
- 2 teaspoon vanilla

~ Instructions ~
* For the cream puff shells
- Preheat oven to 400 degrees F. Set aside a large (12 or more) muffin tin, ungreased.
- Mix water & butter in a boiling saucepan. Stir in flour over low heat. Stirring until mixture forms a ball.
- Remove from heat. Stir in eggs, one at a time, beating until dough is a smooth ball.
- Using tablespoon, drop dough into deep muffin tins.
- Bake shells in 400 degrees F oven for 25 to 35 minutes or until puffed. It is important to make it dry okay.

* For the custard cream filling
- Mix sugar, flour, salt & milk in a saucepan. Cook over medium heat. Stirring constantly. Bring to boil and boil for 1 minute only
- Remove form heat. Stir about half of the mixture into beaten egg yolks.
- Blend this back into remaining hot mixture in the saucepan. Bring just to a boil.
- Add vanilla and stir until combined. Remove from heat. Set aside.

Cut off shell tops and fill puff 2/3 full with custard cream filling

Done ! Yeah very very  very delicious ( i think)...hihi.
Happy baking my friends !

~ i don't like that sweetened whip cream (warna putih topping dia tu). So if you want to know the ingredients, try search it in the internet. Sila rajin-rajin kan diri anda menggogle google okay :)

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment