Monday 5 August 2013

generasi z dan keatas


Generasi Z merupakan generasi yang lahir pada tahun 1994-keatas (boleh try cari maklumat yang lagi sahih tentang range tahun lahir sebab terlalu banyak sumber yang berlainan info).

Dikatakan...generasi Z generasi yang tiada privasi. Hah betul ke?

Bila dikaji, mungkin ada benarnya...

~ Baby yang baru sehari lahir kedunia, mata pun masih tak boleh dibuka, namun sudah terkenal diseluruh dunia. Semuanya disebabkan tindakan para ibu-bapa "zaman moden" yang telah meng'upload' gambar anak mereka ke laman sesawang (facebook dan seangkatan dengannya). 

~ Baby yang baru nak belajar merangkak, berdiri, berlari dirakam segala tindak-tanduk mereka dan dimasukkan kedalam internet.

~ Budak kecik yang berumur seawal 2 tahun sudah diberi  laptop, smartphone untuk main game. 

~ Bila stress je, terus update status meluahkan rasa tertekan 'mengharapkan' orang yang membaca boleh mengurangkan sedikit tekanan tersebut.

~ Pergi ke mana-mana sahaja, contohnya makan diluar terus update status "tengah makan bersama keluarga di restoran sekian sekian", "tengah tengok acara lumba lari", "tengah membeli-belah di shopping mall".

Kalau kita perhati, ibu-bapa zaman sekarang lebih cenderung memberi 'alatan elektronik' untuk 'mendiamkan' anak mereka. Harus diingat, budak kecik yang berumur 2 tahun keatas memang dijadikan dan ditugaskan untuk berlari, memanjat, melompat, terbang. Jangan disekat aktiviti mereka dengan memberi gajet-gajet yang maju ni.

Baby pun dah bercelaru, apa tugas dia sebenarnya...

Tidak dinafikan parents zaman sekarang MAMPU memberi apa saja untuk anak mereka. 
Kalau UPSR dapat straight A's : diberinya blackberry
Kalau SPM dapat straight A's : mungkinkah ferrari?

Kepada mereka yang bergelar @ bakal bergelar ibu-bapa, lihatlah kesannya untuk jangka masa panjang. Yang risaunya mereka dihinggapi sejenis penyakit yang dipanggil 'disorder'. Penyakit kecelaruan. Kalau dibiasakan duduk dengan handphone memanjang, tidak mustahil satu hari nanti mereka tidak tahu bagaimana cara untuk bermasyarakat. Mana tidaknya, asyik bercakap dengan handphone, dengan manusia tak tahu nak bersembang macam mana.

Peringatan buat saya dan kawan-kawan, jangan pula disebabkan kita lahir generasi yang tiada privasi dan perintis kepada penyakit kecelaruan.

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment