Friday 19 December 2014

mana soklan bocoq ni?


Teringat saya ketika masih lagi bergelar pelajar diploma dan degree (sudah 11 bulan meninggalkan title itu huhu). Tika mana aura Test 1, Test 2, mahupun final exam membahang, mula lah masing masing sibuk bertanya kawan dari uitm cawangan lain tentang soalan yang mungkin akan keluar atau lebih tepat lagi soalan bocor. Bagi sesetengah orang, mereka sangat bergantung harap atas soalan bocor itu. 

Berbeza pula dengan saya. Walaupun mereka memberi soalan bocor kepada saya, tapi saya rasa macam...hmmmm..saya tak akan akan bergantung 100% pada soalan itu. Risiko beb. Risiko. Tapi yang lebih membuatkan saya tidak berapa minat dengan soalan bocor adalah kerana rasa tidak jujur pada diri sendiri. Walau hakikatnya pernah meniru 1 kali seumur hidup (ehh bukan seumur hidup, selama bergelar pelajar...ish ish i hate that. Tiru yang dahsyat punya tiru seingat saya...nak putar masa semula boleh..?) Dulu iya iya je kawal diri, maintain cool. Saya benci meniru. Time sekolah rendah tak pernah meniru, menengah tak, diploma pun rasa mcm tak, tapi degree...arghhh...Sebabnya, kita ambil peperiksaan tujuannnya untuk menilai diri, jadi kalau dah tahu soalan, rasa macam tak best walau keputusannya gempak. Jiwa tidak tenteram lah bak kata orang :) Bangga dengan keputusan yang mantap hasil dari soalan bocor? Ohhh tidak. Tak bangga langsung !

Saya suka belajar pada minit terakhir? Saya rasa saya bukan begitu. Haha. Mindaku tidak boleh digest setiap butir ilmu andai belajar disaat akhir. Kesimpulannya study memang kena diawal waktu. Cumanya buat assignment last minute itu perkara biasa kot. Hehe. Tips sebagai seorang pelajar yang masih memerlukan skill mengarang. Apa yang kamu perlu adalah memahami key point dalam sesuatu bab, bila dah dapat key point nya, walaupun satu point, kamu boleh goreng campak lada sulah, bawang merah, bawang putih, jintan secukup rasa. Masak biar sampai berasap. Lagi satu, fikir logik. Itu salah satu skill yang saya gunakan sewaktu belajar degree. Tak percaya? Cuba dulu, baru tahu betapa berkesannya cara ini. Hehe.

**********************************

Realiti kehidupan. Semua orang tahu soalan bocor dialam barzakh. Haaa? Tak tahu lagi? Takpe masih sempat pergi kedai buku, beli dan baca. Ataupun pergi google sat. Berlambak blogger, para asaatizah yang mengarang tentang soalan bocor dialam barzakh. Soalan bocor yang kita semua maklum, namun jawapannya bukan boleh dihafal dan dikarang begitu sahaja, tapi anggota tubuh badan kita yang akan berbicara. Dan itulah jawapannya. 

Assuaaal...Tentang umur. Dimanakah kita menghabiskan waktu muda kita? Amal apa yang telah kita kerjakan? Mulut cakap (mmmmmmm...tak boleh bercakap), tangan dan kaki yang akan berbicara. Saya bersedekah, menolong mereka didalam kesusahan. Atau mungkin.... Saya selalu main game, lepak dengan kawan, syisya.

~ Sebenarnya sekarang ni tengah nak menggoogle dan study mengenai GST. Tapi macam melencong kelain je. Sempat pulak lawat blog dia. Hehe. 
~ Lagi satu, minggu depan saya ditugaskan untuk present dihadapan office mate tentang GST....Ohhooiiii...Saya? Layakkah? For sure ketaqqqq.
~ Where can i find balance sheet and profit & loss statement and any transaction relates with GST? Dimanakah? Any idea? Tak jumpa jumpa lagi ni wahai kawan-kawan. Debit, Credit, Uwaa..
~ Google, google terus google. Google, google terus google. Google, google terus pening. (Baca versi iklan basuh, basuh terus basuh). Mehehe.
~ Doakan saya sampaikan ajaran betul ya ;) Bukan ajaran sesat :P

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment