Sunday 29 May 2016

Dengki kuasa dua

Bismillah...

'Orang yang benar benar miskin adalah mereka yang tidak pernah merasa cukup dengan apa yang ada'

---> Miskin jiwa. Jiwa merana.

Hasad tu maknanya dengki lah kan. Sebab hasad tu bahasa arab. Kita orang melayu patutnya cakap dengki je lah kalau nak menggambarkan betapa dahsyatnya sifat seseorang, tapi tak. Kita biasa akan cakap 'A tu punyalah hasad dengki dengan B sampai sanggup bla bla bla'.

Betul tak? Ke tak betul? Hehe.

Apa apa pun, nak didik hati dan diri supaya sentiasa merasa cukup, adalah dengan melihat orang yang lebih 'teruk' dari kita.

Maksudnya begini... Nak buat drama jap..

--> Alhamdulillah...bersyukur nya saya dapat kerja ! walaupun kerja teruk, bos teruk, kawan kawan teruk, tapi lebih baik dari orang yang kat luar sana yang tengah menganggur.

--> Alhamdulillah...bersyukur nya saya ada tangan, kaki, badan, semua lengkap ! walaupun tak de lah lawa mana, mata sepet, hidung tak mancung, pipi tersorong sorong, tapi lebih baik dari orang yang kat luar sana yang dilahirkan tak cukup sifat.

--> Alhamdulillah...bersyukur nya saya ada duit cukup cukup makan & sihat ! walaupun kadang kadang terpaksa kerja keras nak cari duit, tapi lebih baik dari mereka yang kaya namun sepanjang hayat terlantar di hospital.

Terlalu lalu lalu banyak benda yang Allah bagi yang memang patut kita bersyukur.

Roh yang keluar pukul 11.59 malam lepastu balik pukul 6 pagi lagi patut kita bersyukur.

Peluang tu. Huhu.

Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. Ya Allah, jadikan aku dikalangan hamba-Mu yang bersyukur dan sentiasa bersyukur.

Selamat malam ~

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment