Saturday 26 October 2013

lelah dunia ibarat setitik peluh kuman

Assalamualaikum W.B.T

Minggu ni merupakan minggu yang paling bahagia. Hehe. Saya rasa hari ni hari cuti yang pertama saya dapat melegakan tumit kakiku. Hew hew~

Selama ni, bermula dari awal sem, boleh dikatakan setiap hujung minggu ada saja program yang memanggil. Tumit ini, Ya Allah rasa sakit ya amat. Berlari kehulu kehilir nak kejar masa. Sem ni sem yang paling banyak saya gunakan tenaga kaki. Rasa macam latihan untuk acara larian 10 km. Hari-hari kena berlari + berjalan pantas. Kejar masa nak masuk kelas. Kejar masa nak pergi program. Kejar masa janji dengan kawan. Hmmm kejar-mengejar lah. Tudung tak usah cakap la. Muka dah macam apa saya pun tak tau.

Memandangkan ini mungkin sem terakhir bagi saya digelar seorang pelajar U, jadi saya sudah tekad dan berazam sejak awal sem lagi untuk aktif dan berusaha mengorbankan masa untuk mengikuti program ilmiah @ program yang bagi saya sangat bermanfaat untuk diri ini. Busy dia sampai tak sempat nak update blog. Hehe no complaint sakina! (>.<)

Housemate saya. Sebelum masuk kelas (finishing school). Memang dah plan semua pakai baju kaler purple :)
Kadang-kadang terasa cemburu juga tengok kawan-kawan, bila dah habis kelas terus boleh balik rumah. Boleh buka buku study prepare untuk kuiz, test. Tapi saya? Kadang-kadang kena stay kat U sampai malam. Balik confirm dah penat.

Tapi bila fikir balik, Allah itu betul betul Maha Mendengar ya. Sebab dulu saya juga yang doa untuk semua ini. Dapat kenal sahabat yang sama fikrah di Jengka. Dapat join program2 ilmiah. Dapat conduct program. Dan sekarang apa yang saya pohonkan betul2 saya dapat. 

~ Sekadar renungan kita bersama. Pernah tak kita terfikir.....

Kita berdoa dan mengharapkan sesuatu. Kemudian Allah kabulkan permintaan kita dan memberi apa yang kita harapkan. Tetapi disamping kurniaan Allah itu, terselit juga satu masalah @ kesusahan yang terpaksa kita harungi bersama-sama dengan kurniaan yang Allah beri pada awalnya.

~ Al-mithaal~
Kita minta Allah berikan keputusan terbaik didalam peperiksaan. Allah makbulkan
Kita minta Allah berikan tempat kerja yang bagus, gaji tinggi. Allah makbulkan
Kita minta dapat projek yang banyak. Allah makbulkan

Tapi satu hari tiba-tiba kita dapat tekanan hebat dalam ofis. Staff kat ofis tiba-tiba anti dengan kita. Semua bercakap buruk tentang kita. Bos marah kita sebab cuai buat kerja. Client call minta datang ofis mereka sebab ada sikit masalah.

Dan waktu tu kita terus tanya Allah...
" Oh Allah, why me? "
Kenapa Engkau beri dugaan yang hebat ini kepadaku. Kenapa Engkau memilih aku untuk terima semua musibah ini. Why Meeee???

Layakkah kita tanya Allah sebegitu. Allah dah beri macam-macam kat kita. Tapi bila Allah datangkan secebis ujian, kita terus membebel-bebel cakap kenapa Allah uji kita sedahsyat ini. 

Kalau kita perhati di dalam al-quran, terlalu banyak ayat yang mengatakan kita (manusia) seorang yang kurang bersyukur. Saya betul-betul terpukul bila terjumpa ayat macam tu. Terasa diri ni terlalu kerdil, hina, cepat sangat putus asa dengan nikmat Allah. Allahu Akbar T.T

Saya, anda semua perlu mendidik diri supaya terima segalanya dengan hati terbuka. Merungut merungut juga. Kita manusia biasa tidak terlepas dari keluhan. Tapi ingat rungutan itu ada batasnya. Merungut boleh menambahkan dosa juga. Kerana ia ibarat marahkan ujian yang Allah beri kepada kita. Akhir kalam moga kita semua terhindar dari tergolong dalam golongan orang-orang yang kurang bersyukur. 

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment