Tuesday 9 September 2014

get to know yourself. peace

Bismillah....

* Kisah 3 bulan lalu *

Tok. Tok. Tok (sambil jenguk jenguk, muka tak sabar nak masuk dan tak sabar nak keluar semula)

Yes. Come in.

Duduk terus tanpa diundang

Ok sakina. How do you feel right now..working here? Is everything ok?

(hmm bole la.ok je) >> jawapan poyo tu. jawapan sebenarnya....tak perlu kot cerita kat sini. nanti panjang berjela.

Since you have worked here for almost 3 months, i can see your........... (puji muji yang boleh menerbangkan saya tanpa saya sedari).......................But ! you dont have..hmmm what we call it,ermm firm. You are not firm enough..........(berbicara pula tentang kelemahan diri ini)

Kesimpulan dari perbualan itu, saya dapati beliau mahu saya tegas dan boleh marah. Beliau mengambil contoh salah seorang pekerja disitu yang sememangnya mendapat tangga teratas dalam pertandingan "siapa yang paling cepat naik hangin dan marah". Katanya, si saya terlalu lembut, si dia terlalu garang. Dua dua kena bergabung supaya dapat break-even point. Muahahah. Tapi betul, maksudnya macam tu la.

Sepanjang perbualan kami, memang sifat tegas dan boleh marah yang ditekankan. Dan itu memang kelemahan saya.

You get angry easily, so do i. But the way we react might be different. You may throw all things near you to the wall. You may shout or yell infront of your subordinates. You may do what ever you want to show your anger. But for me, i prefer the other ways. That's me.

Perkara yang paling susah dibuat adalah apabila kita diminta untuk membuat sesuatu yang contradict dengan diri kita, berlawanan dengan sifat yang lahir sejak kecil. Contohnya, beliau seorang yang pendiam, tapi kita suruh dia cakap banyak. Beliau kaki main, tapi kita suruh dia duduk senyap-senyap. Beliau seorang yang tenang, tapi kita suruh dia jadi gelabah. Beliau sangat kemas, tapi kita suruh dia jadi pengotor.

Soheh ! Betul ! Benar ! Semua ini satu sifat yang boleh diubah kerana ia bukan bersifat kekal. Cuma untuk menjadi sesuatu yang bukan lahir dari hati kita, mungkin memakan masa yang lama untuk berubah. Dan saya, sifat saya memang begini. Seperti yang anda kenal. Itulah saya. I really hope all of you can accept me for who i am. Kui3.

~ Apakah?
~ Post kali ni macam pelik

Wallahu A'lam

2 comments:

  1. Minta naik gaji, baru la boleh "firm". :p

    ReplyDelete
  2. haha.naik gaji pun tak boleh ubah saya rasanya :P still the same

    ReplyDelete