Tuesday 23 September 2014

hidup perlu ada disiplin yang tinggi

Assalamualaikum W.B.T

Finally....the system has been approved by dot dot dot !

Di satu sudut kami perhati disana masih ada kekurangan. Kami perhati sistem yang sedia ada bagus tapi masih tidak kuat. Kami perhati mereka mereka (including us) tidak mengikut peraturan yang sudah ditetapkan. Semuanya gara-gara tiada internal control atau supervision dari orang yang sememangnya bertauliah dalam perkara ini. And the most problematic things is there's no briefing regarding the do's and the don'ts in handling certain jobs.

Ting !!!!!!!!!!!!

Alhamdulillah.....hasil gabungan urat-urat saraf dari otak A dan B akhirnya menemukan jalan penyelesaian. We have created one system where we can keep track who is the culprit holding the documents (dokumen atas meja dia tapi dia sendiri tak ingat. It's normal guys), they pass to whom, the date, is the work still in progress and all informations yang berlegar-legar dalam kawasan larangan. Bermula dari send in documents dan menjejakkan kaki ke kawasan larangan sehinggalah send out documents dan terlepas dari kawasan larangan. Erkk do you understand what i am talking about? Sometimes pretending to understand is a good practice, i would say. Kehkehkeh....

Ok, back to the main topic ! Hanya dengan adanya sistem, kita dapat memastikan 50% kerja berjalan dengan lancar. Hanya dengan wujudnya sistem, 50% perancangan kita hampir rapi. Hanya dengan sistem, 50% kerja dapat diselesaikan dengan cepat dan pantas.

Haaaaik. Kenapa 50% je. Mana selebihnya?

Haa. Yang selebihnya adalah patuh. Patuh memegang 50% share dalam saham. Anda faham?

Sistem dan Patuh itu berjalan seiring. Tanpa patuh, apa gunanya wujud sistem. Kan?

Minum kopi sat......

Kerana itu, hebatnya islam kerana ia mempunyai sistem. Sistem yang tersangat sangat sangat rapi. Cuba renung kembali bagaimana Allah s.w.t menciptakan sesuatu, semuanya secara sistematik. Planet-planet beredar dalam orbit masing masing. Tidak berlanggar antara satu sama lain. Sistematik bukan? Kalau tak habis celaru biru lah planet. Si zuhal nak lalu dekat zon A. Si pluto pun sibuk nak lalu dekat zon A. Waktu solat pula, 5 waktu itu sudah ditetapkan masanya. Subuh masa sekian sekian. Zuhur sekian sekian. Asar sekian sekian. Maghrib sekian sekian. Isyak sekian sekian. Sistematik kan? Kalau terlajak masa dan tak solat dalam waktu....tet anda pesalah tegar yang memang suka melanggar peraturan. Lihat pula kejadian seorang bayi. Semuanya melalui fasa-fasa yang ditetapkan. Bukankah itu sistematik namanya?

Antara komentar mereka yang kembali kepada fitrah (kembali masuk islam) -----> "agama islam sangat sistematik, mendidik diri untuk berdisiplin". Hidup penuh dengan peraturan. Semuanya teratur. Kehidupan non-muslim tidak lari dari berhibur,makan, tidur, (sembahyang ada tapi...anda sendiri boleh buat konklusi), bangun pagi, makan, berhibur balik, kerja, tidur, bangun pagi dan begitulah sehingga ke akhir hayat.

Qaluu sami'na wa atho'na...Kami dengar dan kami patuh...

Jadi bersyukurlah kita dilahirkan dalam keluarga islam kerana itu adalah salah satu nikmat terbesar yang Allah beri. Allah sudah memberi peraturan dan sistem yang perlu kita ikut. Kebaikannya untuk kita juga. Dan tugas kita, semestinya patuh dan taat. InsyaAllah keputusan cemerlang yang bakal kita peroleh, 100% (A+) .Di dunia dan akhirat.

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment