Monday 31 August 2015

Doa lah banyak banyak. Tak rugi pun


Tahukah kamu..?

Apabila kita berdoa, Allah mempunyai 3 cara untuk membalas permintaan kita.

1) Allah perkenankan dan memakbulkan
- Contohnya. Kita dipanggil pergi interview disyarikat A dan kita nak sangat sangat kerja disitu. Kemudian kita berdoa 'ya Allah pilihlah aku dalam kalangan hamba-hambaMu yang dapat kerja disyarikat berkenaan. Ya Allah makbulkan doaku agar aku dapat kerja disitu. Perkenankanlah ya Allah'.
- Dan ya. Doa itu termakbul. Kita dapat kerja disitu.

2) Allah beri yang lebih baik
- Seperti contoh diatas, kita nak kerja disyarikat A. Tetapi alih alih kita dapat syarikat B yang pada mata kita tak setimpal dengan kelayakan kita sebagai pemegang ijazah sarjana muda first class.
- Waktu permulaan, mungkin hati memberontak. Mempersoalkan kenapa Allah tak bagi syarikat A. Tetapi lama kelamaan baru kita nampak hikmah disebaliknya. Dikurniakan bos yang baik hati, tiada perasaan iri hati sesama teman sepejabat, semuanya sekepala, tiada dosa mengumpat, tiada dosa menipu masuk lewat ke pejabat. Kerana semuanya tahu hukum. Tahu dosa pahala.
- Kemudian, baru lah kita menadah tangan menzahirkan rasa syukur 'ya Allah betapa bersyukurnya aku dikurniakan tempat kerja yang baik untuk agama dan diriku. Terima kasih ya Allah'

3) Allah memberi ganjarannya diakhirat
- Kita doa nak kerja dekat syarikat A, tak temakbul, B pun sama, C lagi tak dapat. Seminggu lamanya menuggu, sebulan, setahun, masih tak dapat kerja.
- Bagi kita semua, ini memang ujian paling berat. Yela. Usaha sudah, doa sudah tapi masih tak nampak hasil.
- Saya ada terdengar ceramah, syeikh itu menceritakan dari sebuah hadis tentang doa seorang hamba yang  tidak dimakbulkan dimuka bumi.  Untuk segala doa yang masih tidak dimakbulkan, untuk semua permintaan yang masih tak dapat didunia, untuk setiap keinginanan yang masih belum dikecapi, Allah akan tukar semua itu dengan ganjaran kebaikan yang akan diberi diakhirat kelak. Dengan syarat, doa dan mintalah apa saja dari Allah. Memang tak akan rugi sedikitpun.

Jadi, jangan kita bersangka buruk dengan Allah, kerana janji Allah didalam al-quran, 'berdoalah kepada-Ku, nescaya Aku akan perkenankan'...

Innallaha laa yukhliful mi'ad

- Psstttt. Contoh diatas hanya rekaan semata-mata.

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment